3.b fra Slotshaven Gymnasium var tirsdag 3. april på virksomhedsbesøg i København hos Voxmeter, som er et dansk konsulenthus, der håndterer alle mulige former for interview og dataindsamling.

Virksomheden har mange års erfaring i at koordinere projekter og supportere partnere over hele verden, som bruger deres analysesystem. Deres kunder tæller blandt andre COOP, Rambøll og Lego.

Undervisning ude i virkeligheden
Målet med besøget var at give eleverne et indblik i virksomheden og dens arbejdsmetoder, samtidig med de kunne se eksempler på, hvordan teorier fra undervisningen fungerer og rent faktisk bruges i praksis. Og det nød eleverne på ekskursionen, som varede hele dagen.

– Vi blev taget godt imod af Voxmeter, hvor en af virksomhedens analysekonsulenter stod for at holde et foredrag for os, forklarer Christian Groth Øvre fra 3.b.

– Her fik vi et godt indblik i, hvordan Voxmeter arbejder i praksis, når den foretager markedsundersøgelser for sine kunder – og hvilke metoder konsulenterne benytter sig af.

Eleverne fik under besøget oplevet et ganske særligt program, som Voxmester selv har opfundet.

– Voxmeter har blandt andet udviklet et avanceret program, der hedder Catglobe, som kan benyttes til at indsamle store mængder data og senere bearbejde disse, lyder det fra Christian.

– Søren (konsulenten fra Voxmeter) forklarede også, hvilke typiske fejl man skal være opmærksom på, når man foretager omfattende undersøgelser, og hvordan man skal sikre en høj repræsentativitet og korrekte spørgsmål, der ikke påvirker respondenten.

– Det er noget, vi helt klart kan bruge fremover, pointerer Christian, som om få måneder bliver student og potentielt selv kan gå ud og bruge teorierne i praksis, hvad end den står på videreuddannelse eller arbejde.

Imponeret af eleverne
Det var ikke kun Christian, der syntes om besøget. Hele klassen fandt det ekstremt interessant og stillede mange gode og relevante spørgsmål undervejs. Eleverne ville eksempelvis gerne høre, hvordan Voxmester prøver at differentiere sig fra konkurrenterne, samt blive klogere på, hvilke nærmere metodiske overvejelser konsulenterne gør sig ved markedsundersøgelser.

Hertil kunne Voxmeter fortælle, at virksomheden går op i høj kvalitet i sine analyser ved blandt andet at sikre en høj grad af repræsentativitet i deres stikprøver. Der blev gjort brug af en masse fagtermer, som eleverne hurtigt kunne genkende fra undervisningen, hvilket Søren var ret imponeret over:

– De er længere fremme, end jeg umiddelbart lige troede. Det skyldes måske, at de er 3. års-elever, men jeg er under alle omstændigheder meget imponeret over deres forståelse for vores arbejde samt for de metodiske tanker, der ligger bag. De fangede ret hurtigt de små trickopgaver, jeg havde forberedt til dem, lød det med beundring fra konsulenten.

Både Søren og eleverne udtrykte afslutningsvis stor glæde ved besøget samt et håb om et gensyn.

Cafébesøg på hjemturen
Efter endt besøg var der tid til et cafébesøg, inden turen gik tilbage til Holbæk. Et besøg, der blev værdsat af eleverne fra 3.b:

– Det er superfedt med sådan nogle arrangementer som dette, hvor vi formår at koble undervisning og praksis sammen med sociale arrangementer, der styrker fællesskabet i klassen. Det gør undervisningen meget mere vedkommende og spændende, forklarer elev Tobias Horne Christiansen med et smil.

En vellykket ekskursion, der bød på både faglighed og læring samt socialt samvær.