Alle eleverne på Slotshaven Gymnasium har nu haft virtuel undervisning i over en måned, og de ser frem til minimum tre uger mere. Men hvad synes eleverne egentlig om den virtuelle undervisning? Det har vi spurgt Natasja Pedersen fra 3.e om.

Natasja var igennem på Go’ Morgen Danmark midt i april, hvor hun fortalte om den nye skoledag.
Hvordan fungerer den virtuelle undervisning på Slottet, og hvad synes du om den?
– Jeg synes, at den virtuelle undervisning fungerer rigtig godt på skolen. Vi er på Microsoft Teams hver dag, hvor vi snakker med vores lærere og klassekammerater, og på den måde får vi stadig lidt socialt samvær sammen, selvom det selvfølgelig ikke er helt det samme som at være på skolen, fortæller Natasja.
– Der er dog flere skriftlige opgaver end normalt i nogle af fagene, da det kan være lidt vanskeligere i nogle fag at omdanne undervisningen til virtuel undervisning. Til gengæld arbejder vi stadig meget i grupper online, og vi bliver stadig vejledt, hjulpet og undervist lige så meget af vores lærere som normalt.
Trods afstanden, og at det hele er online, modtager eleverne stadig en nærværende og alsidig undervisning, og de får både trænet deres skriftlige og mundtlige færdigheder i deres forskellige fag. Det sker alt sammen på Microsoft Teams, hvor elevernes mødes i virtuelle klasserum – og det er også her de arbejder i grupper. Her kan de både se, tale og skrive sammen.
Tilbage til skolen
I denne uge har vi genåbnet Slottet delvist for vores 3.g’erne. Det betyder, at eleverne fra mandag 20. april kommer til at have 1-2 dages fysisk undervisning på skolen. Det har Natasja set specielt meget frem til, fortæller hun:
– Jeg ser rigtig meget frem til, at vi skal have undervisning på skolen igen, selvom vi stadig skal have virtuel undervisning tre dage om ugen. Det synes jeg er fint, fordi vi jo skal tage sundheden og smittespredningen seriøst.
Vores 1. og 2.g’ere fortsætter med virtuel undervisning frem til 10. maj, som det ser ud nu.
Virtuel undervisning og eksamen
Natasja går i 3.g og afslutter gymnasiet til sommer. Derfor var det også naturligt at spørge hende ind til, hvordan den virtuelle undervisning kan have påvirket elevernes forudsætninger for at gå til eksamen.
– Jeg mener bestemt ikke, at 1-2 måneders fjernundervisning har påvirket vores forudsætninger for at gå til vores tre eksaminer til sommer. Meget af den undervisning, der er i 3.g i øjeblikket, er repetition, og det betyder, at vi har lært alt det, vi skal lære i alle de tre fag, vi skal til eksamenen i.
Det ser ikke ud til, at elevernes forudsætninger for at gå til eksamen er blevet forringet på grund af den virtuelle undervisning. For 3.g’erne har eleverne allerede gennemgået alt det, de skulle i nå i de forskellige fag.