Den internationale flygtningekrise.
Det var overskriften, da Europabevægelsen onsdag 21. marts 2018 besøgte Slotshaven Gymnasium for at holde temadag sammen med 2.a, 2.b og 2.c på hhx.
Dagen startede med, at eleverne blev introduceret til EU, hørte om organisationens daglige arbejde og de emner, den særligt har at gøre med – fx landbrug og fødevarer samt flygtningekrisen. Undervejs kom eleverne med deres holdninger og løsningsforslag til de forskellige problematikker, og det skrev de også i grupper læserbreve om, som blev læst og bedømt af de deltagende fra Europabevægelsen.
Prøvede at være EU-lande
Som med alle andre politiske emner, lærte de tre klasser hurtigt, at det er umuligt at stille alle tilfredse, når det kommer til flygtningekrisen. Især når det er hele lande, der skal blive enige på kryds og tværs.
Og det mærkede eleverne på egen krop, da de efter frokost skulle udspille et såkaldt ‘dilemmaspil’. Her havde eleverne i grupper fået tildelt forskellige lande, som de skulle repræsentere i en fælles debat om flygtningekrisen. Ungarn, Tyskland, Spanien, Sverige og så videre. Landene havde forskellige udgangspunkter, principper og holdninger, og dem skulle eleverne tage afsæt i.
Og de levede sig ekstremt meget ind i rollerne og argumenterede på kryds og tværs for, hvorfor de eller andre lande enten skulle modtage flere eller færre flygtninge. Det bragte utrolig mange relevante debatter på bordet. Lige fra hvordan man straffer et land, der ikke vil modtage flygtninge, til hvordan man har forpligtelser, når man er en del af EU.
Som afslutning på den spændende dag med EU som tema blev det bedste læserbrev kåret, og her løb André, Julie, Niclas, Matias og Patrick med sejren for deres velargumenterede læserbrev.