3g HHXerne har fået udleveret opgaveformuleringen til deres store, selvstændige opgave: Studieområdeprojektet – til daglig kaldet SOP.
Der har været spænding op til dagen, for det er vejlederne der har skrevet den endelige formulering, baseret på 2 måneders intensiv vejledning. Heldigvis er der tilfredshed, og ikke de store overraskelser.
Isabell fra 3.h fortæller nemlig:
– Min problemformulering er som jeg havde håbet på, faktisk bedre. Synes det er rart der er en helt fast ramme om det jeg skal svare på.
Marius fra 3.a fortæller også:
– Jeg er i høj grad blevet tilfreds med min færdigt arbejdede opgaveformulering. Den minder meget om den, jeg selv havde skrevet, men med få rettelser som gør at den står skarpere. Alligevel er det meget rart, at der ikke er foretaget ændringer i indholdet, hvilket betyder, at opgaveformuleringen stadig har en vis genkendelighed.
Hvorfor skrive SOP?
Studieområdeprojektet skal teste elevernes evne til selvstændig opgaveskrivning på højt niveau – lige fra valg af emne og fag, til at opsøge vejledning, planlægge sin tid, søge informationer og sætte sig ind i helt nye stofområder, og så selvfølgelig skrive den 20 sider lange rapport. Til sommer skal opgaven forsvares til den afsluttende mundtlige eksamen.
Vejledning og skriveperiode
Vejledningen op til skrive-dagene har været udfordrende og lang, men samtidig velkommen, og præget af god dialog med vejlederne. Og nu kan eleverne endelig kaste sig over selve opgaven, som de går til med spænding, og forventning om både op og nedture i skriveperioden:
Emma fra 3.h fortæller:
– Jeg synes at vejledningsprocessen frem til i dag er gået godt. Jeg har hele tiden haft gode dialoger med begge vejledere, der har hjulpet mig på vej i forhold til relevante vinkler og retninger for min opgave. Det er dejligt endelig at kunne starte rigtigt på opgaven, og få samlet nogle af de tanker, vinkler og ideer man gennem processen op til i dag har kastet i luften. At kunne skabe et konkret overblik over tidsplan, hvordan opgaven skal forme sig og ende.
Isabell fra 3.h supplerer:
– Vejledningen har været god, og jeg var helt klart ikke kommet til der, hvor jeg er nu, hvis jeg ikke havde haft vejledningen. Og nu synes jeg jo bare det er fedt, men samtidig nervepirrende at starte opgaven… Mine tanker er helt klart, at jeg skal følge min tidsplan, og på den måde nå det jeg har sat mål for. Samtidig er jeg da lidt nervøs for, at jeg rammer en mur og får svært ved at komme videre.
Helt alene er eleverne ikke
Udover fordybelsestid (F-dage) til opgaven, er der også adgang til workshops efter eget valg (U-dage), som kan hjælpe med særlige dele af opgaveskrivningen. Lærerne står også klar til vejledning og støtte, og det giver lidt ro på, at man ikke bare bliver kastet ud på dybt vand.
Hoa fra 3.h siger:
– Det er fint med veksling mellem U- og F-dage. Jeg har bl.a. valgt at deltage i informationssøgning og metodeafsnit. Og så synes jeg, at det er helt fint, at det er valgfrit.
Isabell 3.h fortæller:
– Jeg synes egentlig, at det er meget fint med U-dage, da man lidt får et afbræk, men samtidig får noget viden man kan bruge. I forhold til F-dage er de selvfølgelig også rigtig rare, da de jo er med til, at jeg virkelig kommer i dybden med min opgave.
“Den afsluttende opgave”
På en måde er SOP’en den endelig test på, hvad eleverne har lært på de snart 3 år i gymnasiet, og det er en skøn, men også underlig følelse at stå alene med så stort et projekt.
Laura fra 3.h siger:
– Jeg har elsket, at man selv ”vælger” opgave med hjælp fra vejledere. Jeg er dog forberedt på, at det bliver to uger med gode og dårlige arbejdsdage.
Emma fra 3.h supplerer:
– Jeg synes både det har været fedt, men også udfordrende at skulle vælge specielt fag og emne selv. Jeg var i starten nervøs for at vælge 2 fag der ville være svære at skrive en tværfaglig opgave i, men kom med hjælp fra mine lærer og nu vejledere frem til en fagkombination og et emne der passer godt sammen og er relevant for hinanden.
Emma fortæller også:
– At skulle planlægge sin tid synes jeg har været fint. Vi har fået hjælp, guides og input til, hvordan vi kan strukturere vores tid, og hvordan det kan være hensigtsmæssigt at gøre. Ud fra det har jeg valgt at udarbejde min egen tidsplan, der giver mig et overblik over, hvad jeg skal nå, hvor langt jeg er, og hvordan det overordnet går med opgaven. Det tror jeg er en stor hjælp til mig selv.
Emma afslutter:
– På trods af corona har jeg haft nemt ved at søge og planlægge vejledning med mine vejledere.De er begge meget åbne for at hjælpe og vejlede – også udenfor normal skole/arbejdstid. Jeg tror SOPen som helhed bliver fed at arbejde med, og jeg tror det er en opgave med en proces der kan lære os meget.
Vi ser frem til nogle spændende skriveuger, og ønsker 3g’erne et stort PØJ med opgaveskrivningen!