Af og til er underviserne på Slottet på efteruddannelse og kurser, så de er skarpe på fagligheden hele tiden. Og i uge 47 var flere af underviserne fra de økonomiske fag således på konference i Fredericia.

Her blev de klogere på fremtidens globale trends. Et super spændende og højaktuelt emne, hvor både Center for Fremtidsforskning, Brandheroes, Jyske Bank, Skagenfood, Winefamly samt LEGO holdt oplæg.

Og lad os lige blive ved sidstnævnte – LEGO, som startede med en udfordring: at bygge en and.

En LEGO-and
Alle fik derfor en lille pose lego med to røde og fire gule klodser. På tid skulle man så åbne posen og selv designe samt bygge en and. Og her løb – det skal ikke være nogen hemmelighed – Slotshavens undervisere med sejren.  Ud af 91 deltagere tog det en af Slottets innovationsundervisere kun 15 sekunder at løse den opgave.

Efterfølgende blev det tid til at finde ud af, hvorfor opgaven med at samle en and var blevet stillet.

– Det er, fordi lego er læring, begyndte Director for Executive Communication Tommy Jacobsen.

Og det hele handler om klodsen og brugerens fantasi. Og helt utroligt men sandt, så var der næsten ingen ænder, der var ens.

Globale trends i LEGO
Men det var ikke kun opgaven med anden, LEGO havde oppe i ærmet i Fredericia. De stod også klar med et spændende oplæg om, hvordan de allerede har imødegået en af de globale trends mht. markedsføring. Nemlig deres nye reklamefilm til 250 millioner kroner, som slet ikke har fokus på parametre som pris og produkt.

Den går udelukkende på brandet og oplevelsen med lego. Dette skyldes, at produkterne ikke kan stå alene i dagens samfund. De andre aspekter spiller også en afgørende rolle – ligesom de elektroniske virkemidler omkring den traditionelle klods også gør.

Tag LEGO’s nyåbnede konceptbutik i Shanghai som eksempel. Den er proppet med klodser og alle mulige netop elektroniske oplevelse. Det tog da også kun en uge at omsætte for 8 millioner danske kroner. Så LEGO er hot ude i verden. Både som klods og oplevelse.

Har en klar strategi
LEGO selv er også helt bevidste om at det ikke kun er butikkerne, som fører til salg – alt lige fra YouTube-klip, events in-store, LEGO-education, LEGOLAND, deres website (sjældent for børn), influencers samt LEGO Movie er med til at inspirere kunderne til at købe produkterne.

Det var uhyre interessant at høre om for Slottets undervisere, som med ænderne i tasken igen tog hjem mod Slotshaven Gymnasium. Og hvem ved … måske nogle elever lige pludselig bliver udsat for samme øvelse som underviserne. I al fald får de del i al den nye viden, som underviserne tog med sig.