Tidligere år har vi haft elever udenlands, når SB Bridge er blevet afholdt steder rundt omkring i Europa som fx Scwerin og Gdansk, og 2020 var bestemt ingen undtagelse.

Danmark som vært
Denne gang fandt det sted i Danmark – nærmere bestemt Brorfelde i Nordvestsjælland – og her deltog HTX-eleverne fra 1.s sammen med jævnaldrende elever fra fire andre lande over to spændende dage.

SB Bridge er et EU-finansieret projekt med det formål at få unge fra forskellige lande, uddannelsesinstitutioner og virksomheder til at mødes om at skabe bæredygtige løsninger på aktuelle problemer – og i øvrigt netværke på tværs af landegrænser.

Elever fra fem lande
Som nævnt foregik campen i år på Brorfelde i Tølløse ikke langt fra Slotshaven Gymnasium, og derfor var vores elever – ca. halvdelen af 1.s – så godt som på hjemmebane, da campen løb af stablen i slutningen af februar. Den anden halvdel af klassen var med som support og skulle blandt andet lave interviews og lave en skriftlig opgave ud fra arrangementet.

Ved konkurrencen var eleverne i grupper med unge fra Sverige, Tyskland, Litauen og Polen i arbejdet med årets overordnede problemstilling: green building. Et bredt og interessant emne, hvor eleverne fik inputs fra oplæg fra virksomhederne Dansk Tang (som i øvrigt har besøgt Slottet før) og Sandstone, inden de selv skulle give sig i kast med det.

Skulle lave prototyper
Deltagerne fik viden om, hvordan man bygger prototyper, for netop sådanne skulle de lave og vise frem på en messe på sidstedagen, hvor der skulle præsenteres og findes vindere af konkurrencen. Dem, der havde leveret det bedste arbejde med casen.

Og det var ikke nemt at finde en endelig vinder, for samtlige grupper havde lavet rigtig fine løsningsforslag med både flotte og innovative prototyper. Blandt andet en selvforsynende husbåd, et rundt hus med roterende overetage med solceller og et hus med vertikale haver. De unge fik virkelig tænkt i nye og spændende baner.

Oliver og Annabel på vinderholdet
Som afslutning på SB Bridge blev holdene både bedømt på det faglige indhold, præsentation og samarbejde, og vinderne blev den gruppe, hvor blandt andre Oliver og Annabel fra 1.s var med. De gav en flot og avanceret løsning og en præsentation, hvor de blandt andet illustrerede deres idé i Minecraft.

Kæmpe tillykke!

De elever fra 1.s, der var med som support, fik også stor ros for deres rolle undervejs – som interviewere, en del af dommerpanelet og så videre.