Dette regelsæt skal sikre et godt lærings- og arbejdsmiljø på Slotshaven.
Værdigrundlag
Slotshaven Gymnasium er et moderne gymnasium, der er båret af tillid og dialog. Vi arbejder for, at den enkelte elev får mulighed for at udvikle sine faglige, personlige og sociale kompetencer optimalt, så vores elever har det bedst mulige fundament for videre uddannelse, beskæftigelse og aktiv deltagelse i vores demokratiske samfund.
Alle bidrager til det positive lærings- og arbejdsmiljø
Vi ønsker at skabe et positivt lærings- og arbejdsmiljø, hvor gensidig respekt, demokratisk dannelse og de inkluderende fællesskaber skal udgøre det fælles fundament. Alle har medansvar for, at Slotshaven er et godt gymnasium. Derfor forventes det, at alle elever såvel som ansatte:
Denne grundlæggende adfærd er gældende på skolens område og i undervisningssituationer, både på og uden for skolen og i alle sammenhænge, hvor vi repræsenterer skolen. Generelt skal alle elever opføre sig i overensstemmelse med almindelige normer for god opførsel.
Vi har dog også forventninger til dig som elev – se mere her og læs vores samlede studie- og ordensregler.
Øget demokratisk deltagelse
Der er udarbejdet et kodeks af Danske Ungdoms Fællesråd, Danske Erhvervsskoler og Gymnasieskolernes Rektorforening i samarbejde med Undervisningsministeriet. Kodekset opstiller rammer og spilleregler for politiske ungdomsorganisationers adgang til at lave politisk arbejde på gymnasier og erhvervsskoler. Læs mere her.
Skriftlige opgaver
I langt de fleste fag skal du aflevere skriftlige opgaver. Opgaverne oprettes på Lectio og de afleveres typisk på Lectio (enkelte kan skulle afleveres som fysiske afleveringer). Når fristen udløber, udløser Lectio automatisk fravær. Hvis du afleverer for sent, skal du derfor sørge for, at dine lærere fjerner fraværet for afleveringen. Alle afleveringer skal afleveres.
Dine lærere lægger afleveringer ind for hele efteråret inden den 1. september og for hele foråret senest den 1. februar. Det er din kontaktlærer som sikrer, at der ikke er for mange afleveringer på samme uge.
Dine lærere lægger opgavebeskrivelsen på den oprettede opgave i Lectio. Dette sker mindst to uger før afleveringsfrist for opgaver, man forventer tager mere end tre timer at lave, og mindst en uge før for opgaver, der forventes at tage under tre timer at lave.
Dine lærere giver dig feedback for din aflevering, så du gennem afleveringerne kan forbedre dig. Du vil få konkret feedback inden for 10 dage for opgaver, hvor der er tilknyttet op til 6 fordybelsestimer. Der kan gå lidt længere tid for de helt store afleveringer.
Du vil altid få feedback fra dine lærere, inden du skal aflevere næste opgave i samme fag og af samme type.
Du kan altid få hjælp af dine lærere til at komme godt i gang med din aflevering. Vær sikker på, at du ved, hvilket format du skal aflevere i, og hvilke formelle krav der er til besvarelsen.
Skriftlig eksamen | |
---|---|
Mødetid | Halv time før eksamen begynder. Forsinkelser eller aflysninger af tog, bus er dit ansvar. |
Computer | Medbring egen computer strøm og evt. en forlængerledning. Din computer skal kunne gå på det trådløse netværk, der hedder Eucnvs-Wireless. |
Høretelefoner | Medbring selv høretelefoner, så video- og lydmateriale kan høres. |
Læs mere her |
Mundtlig eksamen | |
---|---|
Mødetid | Senest når personen før dig har tid, hvis man er den første 10 minutter før. Forsinkelser eller aflysninger af tog, bus er dit ansvar. |
Computer | Medbring egen computer strøm og evt. en forlængerledning. Din computer skal kunne gå på det trådløse netværk, der hedder Eucnvs-Wireless. Browseren Google Chrome skal være installeret, og gerne sat som standardbrowser. |
Høretelefoner | Medbring selv høretelefoner, så video- og lydmateriale kan høres. |
Generelt
Kommer for sent
Hvis man kommer for sent er man udeblevet fra eksamen.
Hvis man udebliver fra eksamen uden sygemelding og lægeattest er man dumpet det år.
Fejl på computer
Hvis din computer ikke virker kan du være heldig, at låne en af skolen.
Hvis vi ikke har flere skal du gennemføre eksamen med papir og blyant, skolen er så behjælpelig med at skanne dokumentet ind, så det kan afleveres i Netprøver.
Klage over eksamen eller årskarakter | |
---|---|
Årskarakter | Hvis man er utilfreds med sin årskarakter – den afsluttende standpunktskarakter – taler man først med sin underviser i faget. Her får man en forklaring på karakteren. Hvis man efter denne samtale fortsat ønsker at klage, gøres dette skriftligt til rektor. Det er vigtigt, at klagen er fagligt begrundet, hvorfor man mener, at karakteren bør ændres. Dette skal ske med afsæt i bekendtgørelsen for faget og de faglige mål. Hvis rektor afviser din klage, har du ret til at klage videre til STUK, men STUK behandler kun klager over afsluttende standpunktskarakterer, der handler om formalia i forbindelse med karaktergivningen og ikke det faglige aspekt af karaktergivningen. Det vil sige hvis f.eks. en tidsgrænse er overskredet. Du har 14 dage fra karakteren er offentliggjort til at klage til rektor, herefter bortfalder din klageret. |
Eksamenskarakter | Der skal inden 14 dage fra du har modtaget din eksamenskarakter klage skriftligt til rektor. Rektor skal have en faglig begrundelse, med udgangspunkt i den faglige bekendtgørelse for faget, på hvorfor du mener, at karakteren er forkert. Klagen bør også indeholde eksempler på fagligt indhold, som er fejlbedømt. Rektoren kan vælge at “fremme” klagen til videre behandling eller afvise den som “åbenbart grundløs”. Hvis klagen fremmes vil involverede parter blive hørt og du kan ende med: • at få din klage afvist Det er vigtigt at huske, at en omprøve også kan ende med en lavere karakter, som der ikke kan klages over. Hvis du er utilfreds med afgøerelsen har du en formel ret til at klage videre til STUK. En afgørelse kan trække ud til efter sommerferien. |
Brug for mere info? |
Forebyggelse
Elever, der ikke trives i klassen og/eller på skolen, skal henvises til studievejleder. Studievejleder adviseres herom. Med manglende trivsel menes f.eks. socialt dårligt fungerende grupper, mobberi, højt fravær og manglende forståelse for skolekultur.
Oplever man elever med aggressiv eller destruktiv adfærd, socialt udstødte, psykisk uligevægtige eller elever med overdreven interesse for skydevåben og vold, meddeles dette til skolens rektor.
Tag evt. en snak med eleven, inden de sendes videre for afklaring af alvorsgrad.
Vold og trusler
I tilfælde, hvor der opstår en situation, der involverer vold og/eller trusler, forsøges der nedtrapning af konflikt ved at tale med de involverede personer. Hvis man i situationen selv føler sig truet, kontaktes skolens ledelse.
Skoleskyderi
Hvis en person kommer bevæbnet ind på skolen, skal man barrikadere sig i det nærmeste lokale, låse døren, lægge sig på gulvet og være stille. Når muligt, kontakt politi og ledelse.
Brand
Ved brand forlades skolen. Døre og vinduer lukkes der, hvor man er.
Alle går til græsplænen ved kolonihaverne.
Elevernes stiller sig klassevis for optælling.
Alle elever stiller sig klassevis, så der kan krydses af, at I alle er tilstede.
Der bliver i dag allerede gjort et stort stykke arbejde for at forbedre børn og unges trivsel. Men der er desværre stadig børn og unge, som oplever ensomhed og mobning i Danmark. En fælles opmærksomhed i trivsels-arbejde på mobning kan være med til at forebygge og bekæmpe, at mobning finder sted.
Derfor lancerede Ellen Trane Nørby den 18. august 2016 en aktionsplan mod mobning til 0-18-års-området i samarbejde med Red Barnet, Børns Vilkår og Børnerådet – og med Mary Fonden som faglig sparringspartner.
De lancerer også pixie-udgaver samt en alleforenmodmobning.dk, hvor man kan finde aktionsplanen, pixier og inspiration til arbejdet med trivsel og antimobning.
Antimobbestrategi på Slotshaven Gymnasium.
Pas godt på hinanden.