Live markedsanalyse på Slottet

På Slottet lærer især hhx-eleverne på tværs af fag at analysere et marked med afsæt i et produkt eller en idé for at få et overblik over efterspørgsel, konkurrenter og så videre.

I den forbindelse havde vores elever en utroligt spændende dag, da Seek Contact var på besøg for at indsamle markedsdata om deres app Seek.

Det er en nyudviklet app, som er en kontaktbog kombineret med sociale medier. Så du har alle dine kontakter, beskeder og så videre samlet ét sted.

close up af mobil
For at bruge app'en og få fuldt udbytte af den, er det nødvendigt at lade den få adgang til ens kontakter.

Tre klasser testede app'en
Appen er danskudviklet, og den kan også bruges til hurtigt at etablere netværk og skabe social kontakt blandt unge, som netop er startet på en uddannelse eller er i gang med en uddannelse.

Virksomheden Seek Contact har ansat to studerende fra Erhvervsakademi Sjælland i Roskilde, som læser til markedsføringsøkonom - Maham Zubair og Selma Domurcok.

De arbejder til daglig med app'en og var forbi Slotshaven Gymnasium for at afprøve den i 1.s, 2.c og 2.z som udgangspunkt for en markedsanalyse. 

Sådan fungerer Seek
Maham og Selma fortalte i alle 3 klasser, at man med fordel kan bruge Seek til at:

  • finde venner med ansigtsgenkendelse eller med søgeord
  • følge med i de danske opslag på sociale medier, der er mest populære lige nu
  • oprette grupper og sende beskeder med kun ét klik
  • få ét-kliks-adgang til venners sociale medier, mails eller opkald
  • følge dine venner, så du altid har opdaterede kontaktinformationer og info om sociale medier
  • se de sociale medier, der er mest populære blandt dine venner, og hvem af dine venner, som bruger hvilke sociale medier

de to besøgende

Afprøvning og feedback
Eleverne prøvede appen live og kom med en masse konstruktiv feedback. De blev også bedt om at udfylde et online spørgeskema, så alle svar og tanker kan blive taget med i det videre arbejde med Seek, som står foran Maham og Selma.

Desuden blev eleverne inviteret til at deltage i et fokusgruppeinterview omhandlende Seek.

Maham og Selma afsluttede deres oplæg med at fortælle:

- Vi forbedrer konstant Seek for at gøre appen nemmere og mere intuitiv at benytte. Samtidig arbejder vi på en række spændende nye måder at connecte og kommunikere på og følge med i, hvad der rør sig inden for sociale medier. Seek er helt gratis at bruge, og der er ikke nogen reklamer.

For eleverne var det således et spændende indblik i, hvordan man kan undersøge markedet med direkte feedback fra målgruppen.