Innovationscamp med REMA 1000

Torsdag før vinterferien blev der afholdt endnu en omgang af den efterhånden traditionsrige innovationscamp på Slotshaven, og denne gang havde vi besøg af REMA 1000.

Sammen med 43 elever fra Realskolen i Holbæk skulle 2.d tænke innovativt og arbejde med REMA 1000 som case og dermed hjælpe virksomheden med, hvordan fremtidens discount-supermarked kunne tænkes at se ud.

Her udfordrede Rikke Rye, som er HR-chef i REMA 1000, eleverne til at innovere på REMA 1000's indkøbs- og udbringningsfællesskab Vigo, som REMA 1000 har et ønske om at udbrede endnu mere i fremtiden.

Og det fællesskab fik hurtigt sat gang i tanker og idéer hos både Slottets og Realskolens elever.

innocamp med rema1

Innovation i fællesskab
Eleverne blev inddelt i grupper på tværs af skolerne, hvor formålet var at starte en proces, hvor nye idéer til forbedringer og ændringer skulle blive til.

Først blev eleverne præsenteret for REMA 1000's strategier og værdier, så de havde et godt udgangspunkt for at gå i gang med den kreative proces. Eleverne brugte herefter hele dagen på at tænke på fremtidens supermarked og innovere på REMA 1000-konceptet og ikke mindst Vigo.

I den innovative proces blev der både kastet med bolde, lavet mindmaps, og arbejdet med post-its på alle mulige måder. Slottets elever er vant til den slags fra fag som Innovation, men også Realskolens elever var dygtige til at finde på og tænke i nye baner. Afslutningsvis præsenterede hver gruppe dagens arbejde og innovative idéer til REMA 1000, så Rikke Rye ikke gik tomhændet hjem.

innocamp med rema3

Sluttede af med sang og dans
Efter elevernes kreative bidrag til forbedringer og innovative forslag til ændringer, blev dagen afsluttet med i fællesskab at synge REMA 1000's hemmelige sang, som de ansatte i fællesskab samles om i REMA 1000.

Sangen har en tilhørende dans, som alle eleverne også fik lært på bedste vis. Den hemmelige sang var ikke planlagt i programmet, men blev introduceret impulsivt af Rikke Rye, som gik hjem fra Slotshaven med mange nye idéer til forandringer samt flere bud på, hvordan Vigo kan udbredes hos danskerne.

Og de mange elever fik prøvet de kreative processer af på en konkret case og en konkret problemstillingen.

innocamp med rema2