Har du nogensinde overvejet, hvad din lærer foretager sig, når han eller hun har pause? Taler om elever og undervisning non-stop? Læser op på tyske bøjningsformer og kemiske formler? Slet ikke faktisk.

I pauserne bliver der nemlig talt om stort og småt, alt mellem himmel og jord. Men et af de vigtigste emner er altid kaffe og te. For det er bare en del af det at være underviser.

Kaffebaren
Lærerværelset på Slotshaven Gymnasium har hele to kaffemaskiner, som både kan lave forskellige varianter af kaffe, chokolade samt varmt vand til tedrikkerne, men der er af og til lidt kø, når de mange undervisere lige skal have tanket op.

Men det er bare hyggeligt. For det er her ved kaffemaskinen, at lærerne kan vende verdenssituationen, få den seneste sjove historie fra privatlivet eller noget helt tredje, mens kaffen eller teen er ved at blive lavet.

Udover de hyggelige snakke giver ventetiden ved kaffemaskinen også mulighed for at overveje, hvilken slags kaffe der skal trykkes frem på maskinen. For med rigtig mange medarbejdere er der næsten lige så mange holdninger til, hvad den bedste især kop kaffe er. For nogle er det bare et hurtigt tryk på maskinen for at få en sort kop kaffe uden dikkedarer. For andre er det espresso eller andet, der lokker – det, som sortkaffedrikkerne med et smil kalder for ‘dessert i en kop’.

Mælk er en videnskab
I den sammemhæng er mælken også et samtaleemne. For skal den i først eller sidst? Det er ikke ligegyldigt, afslører snakken og grinene ved kaffemaskinen hurtigt.

– Det er en gammel butlerregel, at kaffen og teen skal i sidst – alt andet er afskedigelsesgrund.

– Kaffen smager bedst, hvis mælken tilsættes først, da der overføres mere varme til omgivelserne, når temperaturforskellen er stor. Det er altså det korte tidsrum, hvor kaffen er i koppen, og hvor mælken endnu ikke er tilsat, der gør forskellen.

– Mælkens proteiner, og dermed smagen, ødelægges, hvis man hælder mælken i kaffen.

Spændende udsagn, og vi må nok bare konstatere, at det handler om smag eller behag – og at de fleste putter mælken i til sidst, selvom det bliver til en smule køligere kop kaffe af den grund.

300 kopper om dagen
En ting er dog helt sikker, når det kommer til kaffe – kaffemaskinenerne på Slotshaven Gymnasium har et hårdt liv, da den skal brygge ca. 300 kopper om dagen. Til gengæld bliver der taget godt hånd om dem, da de dagligt bliver fyldt op og rengjort. Så det må gå lige op.

Og når maskinerne fra tid til anden går i udu, kommer forskellen på HHX- og HTX-lærere for alvor til syne.

En HTX-lærer skriver nemlig gerne en seddel á la “Ude af drift, tekniker tilkaldt”, mens HHX-kollegaen i stedet, når vedkommende opdager, at maskinen strejker, skriver noget i retning af “Virker ikke!”. Og sådan er der så mange sjove små nuancer, man kan opleve på lærerværelset i pauserne, hvis man kommer forbi – og så er der altid en kop kaffe eller måske en kop te klar.