Tivoli har slået dørene op for deres julesæson 2018. Og i den forbindelse har alle 157 elever fra Slotshaven Gymnasium 2.g-klasser på HHX været inde at få undervisning i haven.

Det var ikke kun for fornøjelsens skyld, selvom den var stor med turpas og det hele, for turen havde også et helt klart fagligt sigte, da eleverne i fagene afsætning og virksomhedsøkonomi arbejder med et strategiforløb med Tivoli som case her op til jul.

En million lyspunkter
Alle seks klasser fik en guidet tur i haven, hvor guiderne foldede Tivolis historie og strategi ud for undervisere og elever. Guiderne fortalte, at der samlet set er op mod en million lyspunkter aktiveret til jul i Tivoli.

Lys har alle dage været en fundamental del af Tivoli og julestemningen, og internationalt er det en af de turistattraktioner, som Danmark er mest kendt for. Jul i Tivoli kan opleves fra slut november til og med nytårsaften, og der bruges over 20 millioner kroner i forbindelse med jul i Tivoli.

Skarpe bud på bordet
Guiderne fortalte også, at Tivoli aldrig bliver færdig, hvilket Tivolis grundlægger Georg Carstensen udtalte allerede tilbage i 1845. For nylig har Tivoli åbnet Tivoli Food Hall med knap 20 spisesteder, hvilket har cementeret Carstensens vision igen om løbende fornyelser.

I den ånd afsluttede guiderne deres tur i haven med at stille eleverne en helt praktisk opgave. Eleverne skulle i grupper komme med ideer til at videreforny Tivoli. Her kom mange skarpe bud på bordet – bl.a. kom elever fra 2.a med den idé, at Tivoli kunne tilbyde deres kunder en pakke. En pakke, som indeholder transport, adgang til haven og evt. mad. Dette skal ses i lyset af, at det kan blive en lidt dyr tur for mange.

Slotshaven uddanner unge til erhvervslivet
Det var en idégenerering – og også besøget i sin helhed – som både elever og Tivoli fik en masse ud af.

Som leder af undervisning og kultur i Tivoli Christina Høj forklarede:

– Jeg har aldrig før haft så massivt et fremmøde fra en uddannelsesinstitution på én gang. Det er meget interessant, at I har et gymnasium, som vælger at investere i, at eleverne får et godt indblik i rigtige virksomheder – som Tivoli.