Innovationsklasserne 3.F, 2.F og 2.C havde i denne uge besøg af Emil Sunesen og Gabriel Sativa, stifter og indehaver af virksomheden Advisoa. Gabriel dimitterede selv fra HHX på Slotshaven tilbage i 2015. Der var derfor en masse følelser og minder i spil fra hans tid som elev.

Advisoa er en fintech-virksomhed, som rådgiver og hjælper virksomheder med betalingsløsninger, så de kan spare penge. Emil har en baggrund som købsmand, og mens Gabriel er gået den akademiske vej, startede deres rejse sammen som kollegaer hos Nets, der er Europas største betalingsløsningssystem. Efter at være ansat hos Nets i en række år, begyndte de begge at blive trætte af deres arbejde, som primært gik ud på at udvikle og sælge løsninger til kunder, hvilket blev starten på deres iværksættereventyr, der trods en meget broget start skulle vise sig at være det rigtige sats.

Den spæde start – fra kontor til team
Deres vision var og er fortsat, at de gerne vil disrupte og gøre tingene langt nemmere og bedre inden for branchen for betalingsløsninger. Markedet er kompliceret og ugennemsigtigt, og kunderne, som består af virksomheder, har mange penge at spare. Der var derfor et stort hul i markedet, som Emil spottede gennem sin tid hos Nets, og dette blev starten på Advisoa.

Emil fik Gabriel med ombord på idéen og under corona begyndte de at brygge på deres idé og kort tid efter lancerede de deres platform. Selvom det var en noget udfordrende start og det var trængt med økonomien, var de sikre på, at det var den rette kurs. I starten brugte de det meste af tiden på at finde og oprette forskellige samarbejdspartnere fra forskellige brancher, hvilket skulle vise sig at være den rigtige strategi, idet de voksede sig ud af deres lille hjemmekontor til et større kontor, som også resulterede i ansættelsen og etableringen af et team.

Økonomien var dog stadig lille, da det på daværende tidspunkt fortsat var en underskudgivende forretning, og derfor besluttede de sig for at bruge de sidste midler i kassen til at få trykt en artikel i Berlingske for at skabe opmærksomhed.  Det medførte også det første møde med den første investor, der værdisatte virksomheden til 5 mio. kr. Dette gav dem en masse omtale – så meget, at de gik fra at være et ukendt startup til en meget omtalt fintech-virksomhed, der arbejder tæt sammen med nationale og internationale investorer og fonde, og som i dag er værdisat til 40 mio. kr.

Fejl, tips og råd
Men man lærer også meget undervejs. Indehaverne var også åbne omkring nogle af deres størs fejltagelser. En af dem var bl.a., at de tidligt i opstarten ansatte for mange, og kort tid efter måtte indse, at det ikke hang sammen efter den begrænsede efterspørgsel. De måtte derfor skære ned fra ti ansatte til fire, som udgjorde kernen i det etablerede team. Derudover måtte de også indse, at deres strategi til markedet skulle ændres fra at være udelukkende canvasbaseret til at være mere markedsføringsorienteret således, at det var kunderne, der skulle henvende sig til dem.

Flere gange har de stået ved klippekanten, idet der ikke var tilstrækkelig økonomi. Men dette vendte, da de besluttede sig for at gå fra at være rådgivere til at være et mere finansielt institut og fik investorer som Bjergaard, Lind & Risør og Vækstfonden med ombord.

Det spændende oplæg sluttede med iværksætternes ni gode råd til vores engagerede elever:

  • Uden det rigtige team, er den gode idé ligegyldig
  • Find din niche
  • Knokle ekstra hårdt, når det gør mest ondt
  • At turde fejle
  • At turde tage en velovervejet risiko
  • Se muligheder frem for problemer
  • Drøm stort
  • Bryd dine grænser
  • Kom i gang tidligt – og ha’ det sjovt