Når du starter på Slotshaven Gymnasium efter 9. eller 10. klasse, møder du både fag, du kender allerede – dansk, matematik, fysik og så videre – og fag, du ikke har prøvet før.

Gymnasiet efter DIT hoved
I sidste kategori finder du blandt andet teknik, programmering, bioteknologi, virksomhedsøkonomi og innovation.

Hvad end du vælger HHX eller HTX, kan du vælge blandt mange nye fag og på den måde til en vis grad skræddersy din gymnasieuddannelse, så du bliver bedre til netop de fag, du kan li’ og måske vil arbejde videre med efter gymnasiet.

Vær dog opmærksom på, at dit valg af studieretning også har betydning for, hvad vi anbefaler, du tager af fag.

Som nævnt er et af de nye fag teknik, hvor du på HTX på 3. år skal vælge mellem fire teknikfag:

  • Byggeri og Energi
  • Digitalt Design og Udvikling
  • Proces, Levnedsmiddel og Sundhed
  • Udvikling og Produktion


Skal den sidde der?

Uanset om du vælger det ene eller andet, kommer du til at have praktisk undervisning med læssevis af timer i Slottets laboratorium og med projektorienteret gruppearbejde.

Målet med teknikfag er nemlig at finde ud af, hvordan ting fungerer. Finde ud af, hvad der sker inde bagved produkter. Skille ting ad, forstå dem og eventuelt bygge dem op igen.

Som underviser Mads Lund forklarer:

– Det gælder om at finde en løsning på et funktionelt problem – at overføre brugerkrav til en konkret teknisk løsning. Og det sker ofte ved, at eleverne laver prototyper og afprøver.

Det er sjovt i laboratoriet
For eleverne gælder det altså om at prøve af, teste og eksperimentere. Det gør ikke noget, hvis de ikke har den rigtige løsning i første forsøg. Det vigtige er at forstå vores omverden og kunne løse problemer i den med tekniske løsninger. Det er egenskaber, som i disse år er ekstremt efterspurgte i både arbejdslivet og på videregående uddannelser.


Gang i laboratoriet.

I år har blandt andre Alma Gärdström og Elisabeth Norre fra 3.y teknikfag, og de har begge valgt Proces, Levnedsmiddel og Sundhed som teknikfag.

– Vi har valgt Proces, fordi det passer rigtig godt til vores linje, hvor vi begge har Bioteknologi-fagretningen, indleder Elisabeth, mens hun sammen med Alma netop er gået i gang med en gruppeorienteret eksamensopgave.

– Ja, og vi får mulighed for at eksperimentere rigtig meget og være meget i laboratoriet, supplerer Alma.

– Tag fx det eksamensprojekt, som vi netop er startet på i dag. Her må vi bruge op til 100 timer i laboratoriet.

– Så der bruger vi meget tid, lyder det med et smil i kor fra de to elever, som havde et let valg i slutningen af 2.g, hvor elever med Teknik på A-niveau skal vælge teknikfag.

– De fleste vælger det, der passer med deres linje, og vi var aldrig i tvivl om, at vi ville vælge Proces, forklarer de.

Og Elisabeth og Alma har heller ikke en eneste gang fortrudt valget. De har nu haft Proces, Levnedsmiddel og Sundhed (eller Proces, som eleverne kalder det) i over et halvt år og har virkelig nydt det.

– Det sjoveste er helt klart den praktiske undervisning, lyder det fra Elisabeth, inden Alma pointerer:

– Du får lov til selv at være herre over det, ikke? Og lave noget selv og være meget i laboratoriet. Det er det sjoveste!


Christine, Andreas og Sune har teknikfaget Udvikling og Produktion.

Passer godt med vores karrieredrømme
Udover at Proces passer godt til de to elevers fagretning, stemmer det også rigtig fint overens med deres fremtidsdrømme, som de regner med at gå i gang med, når de bliver studenter fra Slotshaven til sommer.

Elisabeth vil nemlig rigtig gerne være dyrelæge, mens Alma vil uddanne sig til marinebiolog.

Det er to fag, hvor de også skal være meget i et laboratorie (eller lignende) og arbejde med processer og sundhed.

Da Alma og Elisabeth skulle vælge teknikfag, havde de tre at vælge mellem, men til sommer kan de nuværende 2.g’ere vælge mellem de fire teknikfag, som er listet ovenfor.