2.e på Slotshaven Gymnasium fik sig i starten en masse sjove og lærerige oplevelser, da de var på studietur til Bologna i Italien sammen.

Det er en by, der er kendt som 2 Italiens spisekammer nummer 1, og det er herfra, det italienske køkken har sine rødder – hvem elsker ikke en god spagetti bolognese? Så, nej 2.e ikke ned på mad. Som deres underviser Steen forklarede:

– Vi spiser som konger til billige penge!

Italiens førende uni-by
Udover at være en madby er Bologna også – og det ved færre danskere nok – Italiens førende universitetsby med 85.000 studerende – svarende til 25% af byens befolkning. Dette aftryk mærkes i bybilledet, når mørket falder på. Der er liv overalt.

I den sammenhæng var 2.e forbi byens mest kendte gymnasium i Lecio Galvani, hvor eleverne fik en god smagsprøve på, hvad det vil sige at studere i Italien. Der blev også tid til at hygge med eleverne fra den klasse, de besøgte, hvilket udviklede sig til en invitation til fest om aftenen.

Det var dog ikke den eneste skole, eleverne besøgte i løbet af ugen i Bologna. De oplevede således også verdens første universitet – i hvert fald den vestlige verdens – og nød at bevæge sig rundt i de rammer, som nogle af verdens første videnskabsfolk gjorde deres observationer og tanker i.

Lære biler i massevis
En anden skelsættende oplevelse var, da klassen fik den unikke mulighed at komme ind på Maserati-fabrikken i Modena og opleve, hvordan de fantastiske biler bliver samlet og testet. For de fleste drenge var dette et absolut højdepunkt på Bologna-turen.

Det særlige ved topmodellerne i Maserati-porteføljen er, at ingen biler er ens, når de forlader samlebåndet. Det er således en af de få fabrikker i verden, hvor bilen fortsat bliver samlet efter de gode gamle Henry Ford-principper. Ingen robotter – kun håndkraft.
Besøget startede med en gennemgang af Maseratis historie, som er ret unik. Og som frem for alt gav eleverne en dyb forståelse af betydningen af passion, story telling og branding.

Får nye perspektiver
Afslutningsvis kiggede Jacob Nyborg – der er head of marketing – ned til eleverne, som fik lov at spørge om alt fra, hvordan det er at arbejde i en italiensk koncern, til hvilken bil han selv kører i (stort tak til Jacob for muligheden for at besøge Maserati og komme ind i hjertet af dette fantastiske brand).

Disse to besøg – og de andre, eleverne har været på i Bologna – er udtryk for noget af det bedste, studieture kan: at åbne for perspektiver. Eksempelvis er blot det at blive bevidst om italieneres flair for design og teknik med til at påvirke ens egen selvforståelse. Det at møde Jacob (og Torben, der er accenture-konsulent og reelt Jacobs højre hånd) gør, at 2.g’erne får inspiration til egne drømme og får et indblik i, hvad det kræver at komme op i toppen af hierakiet.

Efter Maserati gik turen til Modenas andet store bilmærke – Ferrari-Museet, hvor eleverne blev præsenteret for 70 års bilhistorie.

Alt i alt en skøn studietur, og i videoen herunder kan du se, hvordan eleverne selv oplevede den (tak til Anna fra 2.e for den forrygende video):