Mandag 9. december havde vi inviteret 241 elever fra 8. klasse på forskellige folkeskoler på besøg. Det gjorde vi, fordi de skulle til digitaliseringsdag på Slottet.


Arrangementet blev holdt i samarbejde med EduGaim, som beskæftiger sig med at undervise i design af digitale spil og medieprodukter. De stod for det meste af dagens indhold og havde mange forskellige ting på tapetet for de unge mennesker.
Der var forskellige oplæg om de ting, den fagre nye digitale verden har at byde på, og eleverne fik et godt indblik i, hvordan det digitale uundgåeligt kommer til at fylde mere fremover, og hvor stor efterspørgsel der egentlig er på folk, der ved noget om den slags – både nu og i fremtiden.
Det betød oplæg om forskellige de digitale teknologier samt en App Prototyping-workshop, hvor der var mulighed for at prøve at designe sin egen app.
På den måde fik eleverne oplevet lidt af hvert i løbet af dagen. Der var f.eks. mulighed for at se en Yodaway-robot og høre om, hvordan den slags robotter vil kunne hjælpe til at gøre hverdagen nemmere. Det er en form for social robot, der f.eks. vil kunne hjælpe i arbejdet med demente.


Og der blev også lidt tid til at snakke mere overordnet om teknologiens fremskridt, så eleverne kunne overveje, hvad de egentlig tænker om blandt andet den øgede overvågning, som den forskellige teknologi også muliggør.
Der var også mulighed for at prøve at spille et PS Virtual Reality-spil. Her kunne eleverne spille sammen både via virtual reality-briller og via spillekonsoller.


I lokalet lige ved siden af kunne man se, hvordan et spil laves, når der var oplæg om spil fra digitalt design til udvikling. Her fik man også en lille mulighed for at prøve kræfter med selv at sætte objekter ind i en spilverden.


Og gik man over på den anden side af gangen, kunne man høre mere om, hvordan og med hvilke programmer man kan lave et computerspil. Og dermed blive opfordret til selv at prøve et af de gratis programmer, der findes, og lege lidt med det derhjemme.
Derudover kunne man også høre om Augmented Reality (AR), og hvordan det fungerer ved at kombinere data fra den fysiske verden med data fra den virtuelle verden. Ved at kombinere de to kan man udvide den oplevede verden og give den forskellige ekstra dimensioner.


Det var kun et udpluk af de ting, eleverne kunne opleve på dagen! Alt i alt var der en masse spændende oplæg og aktiviteter for 8. klasserne, som sikkert har inspireret et par elever til fremtidsdrømme indenfor f.eks. design af digitale spil og medieprodukter.